Första resan var 1984, det blivit många efter den...

Arlanda-BenGurion i TelAviv

Hur många gånger har jag varit här på Arlanda och väntat på starten...Det minns jag inte, men alltid är det lika spännande.Det är direktflyg från Arlanda. Ankomst till TelAviv på eftermiddagen.En buss väntar på flygplatsen på oss..Transport till hotel i Natanya. Middag och övernattning.

Dag 2

Efter frukost fortsätter resan till Cesarea och sedan till Haifa..Vi går till utsiktsplatsen..Vauh! Vi besöker också en församling på Karmel och Elias böneplats på Karmel. Därefter beger vi oss till Nasaret, där Jesus levde sin ungdomstid, vi var inne på Bebådelsekyrkan. Sedan åkte vi till berget där fariseena försökte störta ner Jesus.. Resan fortsätter sedan till Tiberias.Kvällsmöte på hotellet efter  god middag. God natt!Laila Tov!(på hebreiska)

Dag 3

Efter frukosten började vi dagen med en båttur på Genesarets sjö..vi besökte de kända platserna i Galileen, Kafernaum, Saligprisningarnas Berg och Tabora och några andra platser från Jesu tid. Därefter åkte vi vidare till Mt.Bental för att beskåda den fantastiska utsikten över Golanhöjderna och sedan åkte vi ner genom den så kallade serpentinvägen ner till Gennesarets Sjö och därefter till platsen vid Jordanfloden som Jesus döptes...Då var det tid att åka till hotellet i Tiberias, där vi åt middag och sov. Vi hade ett möte efter maten .

Dag 4

Efter frukosten åkte vi till Beit Shean där vi såg dem intressanta utgrävningarna. Resan fortsatt till Döda Havet. Där hade vi en underbar badstund i vattnet som flyter och bär..Man kan ligga på vattnet och njuta. Hälsosamt för huden! Därefter åkte vi till Jerusalem. Middag och övernattning på hotell Shalom .

Dag 5

Efter frukosten hade vi en morgonsamling och resten av dagen var fri. Jan och jag gick till centrum och vi besökte våra vänner som bor där.. Underbar  dag! På kvällen firade vi Shabbat på hotellet och några vänner var med oss.

Dag 6

Efter frukosten reste vi till Olivberget för att se fantastisk utsikt över Jerusalem. Vi besökte även Getsemane, med sin vackra trädgård och olivträden från Jesu tid. Vidare genom Sionporten till Gamla stan för att promenera genom de judiska kvarteren till Västra Muren (även kallad Klagomuren) Vi fortsatt vidare till Via  Dolorosa för att besöka sedan den Heliga Gravens kyrka. Sedan gick vi till Bethesdadammar, översalen och Argeologiska Parken. Middagen och övernattning på hotellet. Skön dag var slut.

Dag 7

Efter frukosten gick vi till Menora, den sjuarmare ljustaken som är en symbol för den israeliska staten och donerades av det brittiska folket till staten Israel. Därefter for vi vidare till Förintelsemuseumet, Yad Vashem. Museet beskriver den tragiska historien över nazisternas mord på sex miljoner judar. Sedan åkte vi till Israel Museum, där vi fick beskåda Jerusalem modellen från tiden av det andra Templet.

Vi hade tid kvar tills vi skulle äta..så vi handlade lite små minnessaker.

Dag 8

Efter frukost åkte vi till Trädgårdsgraven för att ha nattvard där.. Och resan började ta sitt slut...Israel behöver mycket regn...och regnet kom precis då..vi tackade Gud och gick till bussen, som skulle ta oss till en ett bad till innan det var tid att gå till flygplatsen...

DEN HÄR RESAN VAR  2009

RESELEDAREN VAR PAULI KEMI

Här är en bit av Östramuren. Bakom Alaxa moske`, som står på Tempelplatsen..

LÖVHYDDOFESTEN 2011

Om du har läst min resa till Israel med Pauli Kemi "RESAN TILL ISRAEL", så får du liten smakprov av den senaste resan..

11-25 okt 2011

Reseledare och kaplaner:Lars och Harriet Enarson samt Ron och Johanna Potter. Ron kallas Doron.

Tisd. den 11 okt Direktflyget till Israel avgår från Arlanda10.20 och vi ankom till TelAviv redan 16.05.

Vi fick första bekantskap med Israel vid en FESTLIG VÄLKOMSTCEREMONI med middag i den vackra solnedgången över judiska bergsbygden innan gick till vila efter flygresan.

Vi bodde första natten på den messianska moshaven Yad Hashmona utanför Jerusalem, alldeles i närheten av Kirjat-Jearim, där Herrens ark stod innan David förde den upp till Jerusalem. Fantastiskt att vara i Israel, Guds eget Land!

Onsd den 12 okt Lövhyddofesten började vid solnergången.

Vi hade morgonbön kl 7.00 och frukost kl 7.30 . Vi gick till Jerusalem seminariet 9.30-11.30. Handlade lite frukt,dricka och snacks. Lunch i Ben Yehuda. Buggde /dekoderare sukkan (lövhyddan) Middag i sukkan kl 18.30 sedan Konsert med Merv och Merla Watson..Fantastisk konsert!! Sedan sov vi i sukkan med våra sovsäckar..vilken upplevelse! Snarkning jobbigt för några

Tord den 13 0kt Lövhyddofestens första dag, sabbat.( Läs 3 Mos 23:39) Vi hade festmat i hyddan (sukkan), samt undervisning.Efter solnergången åkte vi till vårt hotell PRIMA ROYAL, ett helt renoverat hotell i centrala Jerusalem, nära Gamla Stan. Hotellet hade sin hydda för gäster.

Fred den 14 okt  Efter morgonbönen och frukosten åkte vi med bussen till Davids Stad där David gjorde Jerusalem till Israels huvudstad för tre tusen år sedan- en spännande rundvandring varvar med undervisning. Vi gick genom Hiskias tunnel 550 meter lång, mörk tunnel med vatten ända till knät. Vi hade våra mobiler som lampor.. Vissa kunde inte följa med,men jag tycker att det var fantastiskt! kl 11.00 var vi vid Siloamdammen (2kung 20:20) "frälsningens källa" som upptäcktes 2004 Lunch i Gamla Stan,promenad till Kotel (Västra Muren) sedan till hotellet och möte med Eli Avidar, fr. Knesset (Israels regering) Sabbatsmåltid! Kvällen ledig

Lör den 15 okt. Veckosabbat. Frukost 7,30,promenad till Stora Synagogan i centrala Jerusalem. Lunch på hotellet, vila,gemenskap. Havdalah. (avslutning av sabbaten) Promenad till Ben Yehuda ,Fika.Vi shoppade. Sedan tid att sova..

Sön den 16 okt. 6.00 frukost. 6.45 promenad till Kotel (V muren) Birkat Kohanim(aronitiska välsignelsen) Vilken upplevelse!Fullt med folk vid Muren.Kvinnor till höger och män till vänster. Många trängde sig till Muren för att be..Sång och tacksegelse! Till Oljeberget och deltog en spännande arkeologiska utgrävninarna med fynd från Tempelplatsen. Vi fick gräva med egna händer material på saker från kung Salomos palats som de båda Templen en gång stod. Vi fick en guidad rundvanring i helt nya HURVASYNAGOGAN med fantastisk utsikt över hela Jerusalem. Vi besökte TEMPELINSTITUTET och "The Burnt House" från andra Templets tid.

Mån den 17 okt 6.30 Morgonbön,frukost.Bussen med kpistol bärande vakter körde oss genom Samarien,Shiloh, vi besökte HaYovel,Vingårdsbesök, fantastiskt! Människor från olika länder jobbar med vingården. Familjen har många barn,som jobbar och är duktiga sångare..m.m.Vi  hade utflykt till Hebron, där alla patriarkerna Abraham, Isak och Jakob är begravda och där David först blev smord till kung. Vi besökte bosättningen Gush Etzion och fick höra en mycket spännande historia av deras liv.

Tis den 18 okt Vi började dagen i DAVIDSON CENTER och såg intressanta utgrävningar vid södra änden av Tempelplatsen..På eftermiddagen deltog vi den årliga JERUSALEMMARSCHEN för att visa vår solidalitet med Israel tillsammans med tiotusentals Israeler och kristna från hela världen.

Ons den 19 okt HOSHANAH RABAH/Sabbat. Efter frukost åkte vi till Kfar Etzion Filvisning..Efrat Rabbi Riskin Center studium av jude/kristna relationer. 11.30 Hebron..Lunch.Vi fick gå till Machpelah grottan, Där är Abraham, Isak ,Jakob och Lea beraven .. kl 17.00 Simchat Torah (gladjen över Lagen) den avslutande dagen på Lövhyddohögtiden. Vi deltog i dansen och festligheterna. En fantastisk upplevelse!

Tor den 20 okt  (3Mos 23:36) står att vi ska ha en högtidsförsamling. Inget arbete skall ni då utföra. På kvällen dansare vi med den traditionella dansen med Tora-rullar i LIBERTY BELL PARK.  Då slutade sista dagen i Jerusalem.

fre den 21 okt  Lövhyddofesten var nu över. Vi åkte till Galileen. En hel dag med starka upplevelser i de trakter där vår Mästare verkade. Båttur på GENNESARET. Vi besökte KAPERNAUM,SALIGPRISNINGARNAS BERG mm  På kvällen checkade vi in på våra rum i NOFEI GONEN (titta på bilden) och njöt Sabbatsmåltid.

Lör den 22 okt  Veckosabbat med undervisning och gemenskap i den vackra trädgården. På kvällen hade vi shopping i Tiberias.

Sön den 23 okt  Spännande dag! Vi såg Katzrin Talmudisk by. Vi var Bental- syriska gränsen och Valley of Tears, Niskar Am- libanesiska gränsen. Middag på hotellet..Sovtid på den underbara stugan med bubbelbad mm

Mån den 24 okt.Efter morgonbön till Nazareth Village, piknick-lunch Betsaida. Korazin park med synagoga. Kvällen ledig

Tis den 25 okt 6.00 frukost och bön..sedan med bussen till Muhraga..Gesarea och lunch där.. Ben Gurion kl 13.30..Flyget avgick kl 16.20...Arlanda kl 21.05.