TANKAR OCH ORD

i honom innan världens grundande

Utvalda i Messias

 

Hur ofta när man läser en passage från Guds ord har det blivit förstått som om man läste det för första gången?

 

EF 1:3-12

3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, som i Kristus har välsignat oss med all andlig välsignelse i himlen! 4 Han har utvalt oss i honom före världens skapelse till att vara heliga och fläckfria inför honom. 5 I kärlek har han förutbestämt oss till barnaskap hos honom genom Jesus Kristus, efter sin goda viljas beslut,✱ 6 till ära och pris för den nåd som han har skänkt oss i den Älskade. 7 I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder, tack vare den rika nåd 8 som han lät flöda över oss med all vishet och insikt. 9 Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet enligt det beslut han har fattat i Kristus,✱ 10 den plan som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus.

11 I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin viljas beslut, 12 för att vi som först har satt vårt hopp till Kristus ska bli till hans ära och pris."

 

 

 

De flesta gånger när vi läser Efeserbrevet 1: 3-12 förstår vi att Gud valde oss och har en plan för oss. Vi kan till och med gå djupare och inse betydelsen av fullheten av det arv som vi har erhållit. Men hur uppfattar vi dessa läror i vår vardag? Förstår vi verkligen vad vår del är i det här förutbestämda adoptionen  i Messias Jeshua? 

 

Tror vi verkligen och fungerar i våra dagliga liv med förståelsen och tron på det; Jag är ett Guds barn, inte på grund av något jag gjorde utan för att han valde mig i honom innan världens grundande?

 Från Guy Cohens predikan en del...

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

15.08 | 07:09
Mitt fotoalbum har mottagit 3
05.03 | 11:35
jag har kallat Besalel, har mottagit 1
12.02 | 05:31
ENSAM har mottagit 2
27.08 | 11:42
JAMES BOND har mottagit 14
Du gillar den här sidan