TANKAR OCH ORD

Shabat Shalom ! שבת שלום

Kapitlet för den  här sabbaten från Torah är den bästa Yitro (Jetro) 2 Mosebok 18: 1 - 20:23. haftara (Profeternas brev) är Jes. 6: 1 - 7: 6; 9: 5 - 9: 6 för ascension judar och sephardic judar Jes. 6: 1 - 6:13. Det nya testamentets kapitel är Matt. 8: 5 - 20.Det finns några av de mest dramatiska texterna i Bibeln i detta kapitel. Israels barn, bara två månader efter att de lämnat Egypten och korsat Röda havet till torrhet, har nu samlats vid foten av berget Sinai och har fått befalning att förbereda sig för ett förstklassigt möte.Det första vi stöter på i denna del av Torah är väldigt intressant för mig.”Jetro, Midian-prästen, Mose svärfar, hörde vad Gud hade gjort för Mose och hans folk Israel, och hur HERREN hade fört Israel ut ur Egypten. Jetro, Moses svärfar, tog Sippora, Moses hustru som Mose hade skickat bort och hans två söner."

Men ännu mer intressant för mig är att Moses inte var motbjudande för sin appe utan var villig att ta ett bra ledarskap om hur han skulle organisera ledningen för Israels barn.

Tio Guds Budord är veckans Torah,mycket viktigt för oss.

Låt oss börja med de tio budorden, kärnan i Torah, den faktiska grunden för Torah, kärnan i den gudomliga lagen för människor. Åtta av de tio budorden utgör grunden för ett hälsosamt och ordentligt samhälle.

 

Vårt samhälle kan vara säkert, hälsosamt och starkt om människor följde buden "stjäl inte", "död inte" och "inte begär". Och om vi alla respekterade och brydde oss om våra föräldrar istället för att bara tänka på oss själva. Även en vilodag är viktig för mänskligheten. Om vi ​​bara hade en dag när alla är fria, alla är lika, det skulle inte finnas något arbete, ingen ledare, ingen arbetare, ingen slav och ingen Herre - alla skulle vara lika och alla skulle vila en gång i veckan. 

Shabat Shalom ! שבת שלום


Upp:8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

17.01 | 16:26

Hej, jag är floria holm från Danmark 🇩🇰 lyckligt gift, jag är medlem i detta stora Illuminati-broderskap..Illuminati är ett hemligt samhälle som strävar efter

...
21.07 | 00:11
JAMES BOND har mottagit 16
15.08 | 07:09
Mitt fotoalbum har mottagit 3
05.03 | 11:35
jag har kallat Besalel, har mottagit 1
Du gillar den här sidan